Osiem członów jogi
Jest osiem elementów jogi wiodących ku oświeceniu, opisanych przez mędrca Patanjali w klasycznym tekście Yoga Sutras. Są to: yamy (zakazy), niyamy (nakazy), asany (postawy ciała), pranayama (kontrola oddechu), pratyahara (wycofanie zmysłów), dharana (koncentracja umysłu), dhyana (medytacja) i samadhi (stan nadświadomości).
Yamy - to dyscypliny etyczne, uniwersalne wskazówki, którymi należy się kierować aby uniknąć w życiu chaosu. To nie Bóg nas karze jak zwykliśmy uważać w chwilach niepowodzeń, to my skazujemy się na cierpienie nie przestrzegając praw działających w materii.
Znamy z fizyki prawo dynamiki Newtona stwierdzające, że jeżeli jedno ciało działa na drugie z określoną siłą i energią to, to drugie ciało działa na to pierwsze z taką samą siłą i energią, tyle że zwrot siły jest przeciwny. Uznając słuszność tego prawa musimy przyznać, że każda myśl pomyślana w naszej głowie, każde słowo wypowiedziane przez nas i każdy nasz czyn w końcu do nas wrócą. To jest właśnie zasada zwrotu karmicznego czyli związek przyczynowo-skutkowy. Czasem skutki naszego działania pojawiają się bardzo szybko, częściej jednak wracają do nas po tak długim czasie, że trudno jest nam się doszukać powiązań między przyczyną i skutkiem. I to właśnie brak postrzegania tych zależności jest często powodem naszej ignorancji w stosunku do tego prawa. Praktykując jogę z czasem przestajesz żyć na oślep a stajesz się bardziej uważny w życiu, znika ignorancja a przestrzeganie boskiego prawa pojawia się spontanicznie.
Na Yamy składają się następujące zakazy:
Ahimsa - Nie krzywdż!
To zasada niestosowania przemocy czynem, słowem i intencją. Oparta jest na miłości i dotyczy wszystkich żyjących istot. Z niej wywodzi się wegetarianizm. Na początku praktyki może Ci się wydawać trudne życie w idealnej harmonii z otoczeniem. Kiedy jednak zaczniesz sobie uświadamiać swoje powiązanie ze światem, przestaniesz działać w sposób szkodliwy dla siebie i innych.\
Satya - Nie okłamuj!
Satya znaczy prawda i zakłada całkowitą szczerość w myślach, słowach i czynach. Aby żyć zgodnie z tą zasadą na początku musisz zdać sobie sprawę z własnych myśli, również tych ciemnych. Ich mnogość powoduje, że wielu z nich nie jesteśmy świadomi a czasem nie chcemy dopuścić ich do świadomości. Spojrzenie na siebie bez fałszu i usprawiedliwień to często jeden z najtrudniejszych momentów na drodze do samorealizacji. Tylko jeśli będziesz uczciwy wobec siebie możesz przestać okłamywać innych.
Asteya - Nie kradnij!
Zasada ta dotyczy nie tylko czynu kradzieży ale również wszelkich oznak zazdrości i zawiści. Chciwość i pożądanie rzeczy cudzych i tych, których nie musimy mieć mąci spokój umysłu.
Brahmacharya - Bądź wstrzemięźliwy!
To zachowanie wstrzemiężliwości w spełnianiu zmysłowych żądz. To również dyscyplina w kontaktach seksualnych. Nie musi oznaczać celibatu, zwraca raczej uwagę na to aby podłożem seksualności była miłość a nie kokieteria lub manipulacja. Akcentuje duchowy wymiar tej sfery życia.
Aparigraha - Nie przywiązuj się!
Przywiązywanie się do przedmiotów, osób, do własnego zdania czy różnych koncepcji ogranicza nas i powoduje, że nasze życie wypełnione jest ciągłym niepokojem. Trudno jest utrzymać umysł w stanie równowagi. Brak uzależnień czyni nas wolnymi i pozwala odczuwać zadowolenie niezależnie od tego co nam się w życiu przydarza.
to zasady mające na celu utrzymanie naszego umysłu w czystości i skierowanie go w stronę rozwoju duchowego.
Niyamy to następujące nakazy:
Saucha - Zachowaj czystość!
Zasada ta mówi o zachowaniu czystości wewnętrznej i zewnętrznej. Higiena ciała jest podstawą zdrowia. Mowa tu nie tylko o codziennej kąpieli. Pokarm, sposób jego przygotowania i spożywania oraz środki, którymi się go zdobywa też powinny być czyste. Posiłek aby podtrzymywać zdrowie, siłę i energię musi być prosty i pożywny, przygotowany ze świeżych produktów. Saucha to również czystość myśli, słów i czynów. Joga zaleca oczyszczanie umysłu z niepotrzebnych myśli, gdyż to one kierują naszymi czynami. Żyjemy w świecie, gdzie z każdej strony docierają do nas przeróżne informacje zaśmiecające nasz umysł. W myśl tej zasady powinniśmy świadomie wybierać te doświadczenia, które będą służyły naszemu ciału i duszy. Należy zadbać również o to aby ludzie, z którymi się spotykamy nie tworzyli w naszym życiu bałaganu.
Santosha - Bądź zadowolony!
Mowa tu o zachowaniu zadowolenia i równowagi bez względu na okoliczności. Kiedy zdamy sobie sprawę z tego, że pojawiające się w naszym życiu na przemian wzloty i upadki nie dzieją się przypadkowo a są efektem naszej karmy, łatwiej nam będzie zachować wobec nich spokój. Zasada ta zachęca do akceptacji życia takim jakie jest. Nie oznacza to rezygnacji z niego lecz szukanie szczęścia w każdej chwili swojego jestestwa.
Tapas - Żarliwie dąż do celu!
Dla jogina tapas oznacza gorliwy wysiłek w dążeniu do połączenia z Bogiem. Wymaga samodyscypliny, surowości i systematyczności w praktyce duchowej. Poprzez tapas rozwijamy siłę umysłu i ciała. Zasada ta mówi też o zaangażowaniu w najdrobniejszą wykonywaną czynność. Efektem tego jest najwyższa jakość naszej pracy i sukces każdego przedsięwzięcia.
Swadhyaya - Rozwijaj świadomość i wiedzę!
Swadhyaya to nakaz samokształcenia poprzez koncentrację, samoobserwację i studiowanie świętych ksiąg. Nauka koncentracji jest podstawą na ścieżce rozwoju duchowego, uspokaja umysł i prowadzi do odkrycia swojego wnętrza. Z czasem zaczynamy rozumieć z czego wynikają nasze zachowania i jaki jest ich związek z wydarzeniami naszego życia. Czytanie świętych tekstów przyniesie mądrość i wiedzę zachęcającą do duchowego życia.
Ishvarapranidhana - Zaufaj Bogu!
Zgodnie z tym nakazem mamy pamiętać o Bogu w każdej chwili naszego życia. Oddajemy się w Jego ręce, ufając Mu i dziękując za wszystko co nam się przydarza.
Yamy i niyamy to wyznaczniki duchowego rozwoju. Wewnętrzny dialog, któremu poddajemy się bez manipulacji jeżeli chcemy dosięgnąć Prawdy. Jednak wcielenie ich w życie często wymaga czasu dlatego też unikamy samokrytycznych osądów, kiedy nie zawsze uda nam się wyrazić ich najwyższą wartość.
Yamy i niyamy to wyznaczniki duchowego rozwoju. Wewnętrzny dialog, któremu poddajemy się bez manipulacji jeżeli chcemy dosięgnąć Prawdy. Jednak wcielenie ich w życie często wymaga czasu dlatego też unikamy samokrytycznych osądów, kiedy nie zawsze uda nam się wyrazić ich najwyższą wartość.